Lehtonen Motorsport Oy LTD+358 (0)20 743 1662lms@lmsracing.fi

MISTÄ KAIKKI ALKOI?

Historia

LMS Racing’in juuret ulottuvat aina vuoteen 1966, jolloin Hannu Lehtonen perusti Mietoisiin Lehtosen autohuolto- ja korjaamo -nimisen yrityksen.

Autourheilu oli läheisesti mukana jo toiminnan alkuajoista lähtien. Ensimmäinen pajalla koskaan rakennettu auto oli rallikäyttöön tehty VW Kupla. Peltityötaidoistaan tunnettu Hannu sai nopeasti mainetta kilpa-autoilijoiden keskuudessa ja aika pian yrityksen perustamisen jälkeen suuri osa asiakastöistä liittyi kilpa-autoihin. Hannu rakensi useita kilpa-autoja ja ajoi itsekin kilpaa Opel'eilla ja Volkswagen'eilla. Rallia, jäärataa sekä autosuunnistusta, eli ST-ajoa.

Vuonna 1984 Risto Buri tuli Hannun asiakkaaksi tavallaan sattuman kautta. Risto oli ollut harjoittelemassa Ralli-Opel'illaan ja ajanut ulos siten, että taka-akseli oli vääntynyt. Auto hinattiin harjoituksen päätteeksi eräänä sunnuntai-iltana Lehtosen Autohuollon pihaan ja Risto päätti soittaa Hannulle autosta seuraavana päivänä. Riston soittaessa seuraavana iltapäivänä, Hannu sanoi ihmetelleensä kenen auto oli pihalle tuotu, mutta kuitenkin jo korjanneensa sen. Hannu kertoi myös hieman parannelleensa alustaa sellaiseksi, kun sen ralliautossa kuuluu olla.

Risto osallistui Hannun parantelemalla autolla Five Stars Rallyy'n, josta Risto kertoo seuraavaa:

"Auto tuntui ihan hyvältä mutta jostain syystä kello ei oikein tykännyt. Kello näytti joka pätkällä, että kärjestä jäädään tasaisesti puolisen minuuttia. Sitten päätin ajaa hieman riskillä ja annoin tulla sen minkä ranteista ja Opel'ista irtosi. Nyt kello kertoi, että tulimme samaan aikaan kärjen kanssa. Aikakorttia tarkemmin tarkastellessa sitten kuitenkin selvisi, että itse asiassa ME olimme olleet aivan omilla minuuttiluvuillamme ja muiden jääneen tasaisesti koko rallin ajan. Monet pitivät meitä täysinä kaistapäinä, koska viimeiselle pätkälle ajoimme minuutin pohjat, vaikka voitto oli jo käytännöllisesti katsoen plakkarissa ja tuon viimeisen EK:n olisi voinut ajaa varmistellen. Voitimme junioreiden kilpailun, oman luokkamme ja yleiskilpailun. Auto oli kotimatkalla täynnä pokaaleja ja televisioita, jotka olivat tuohon aikaan yleisiä palkintoja rallissa."

Hannun autonrakennustaitojen vakuutettua Riston, alkoi miesten yhteistyö. Hannu rakensi ja Risto ajoi. Vuonna 1985 hankittiin Pauli Toivoselta Audi 80 quattro. Tästä voisi sanoa alkaneen LMS'n erikoistumisen VAG-konsernin autoihin. Auto päivittyi myöhemmin Audi 90 quattro'ksi, jolla Risto voitti vuoden 1986 rallin suomenmestaruuden isossa A-ryhmässä. Vuonna 1986 tilalle tuli Englannista ostettu Audi 200 quattro, valtava maantielaiva, jonka vieminen erikoiskokeella oli sekä haastavaa että erittäin näyttävää.

Rallia Risto ajoi vuoteen 1991 vaihtelevalla menestyksellä. Vuonna 1990 Risto kävi voittamassa lähes minuutilla Saksassa Eifel-Rallye -kilpailun, joka ajettiin lähes kokonaan asfaltilla. Tunnettu saksalainen autolehti, Auto, Motor und Sport, noteerasi myös tämän kirjoittaen Riston hyppyä esittävän keskiaukeamakuvan yhteyteen, että "Lentävät suomalaiset" ovat aloittaneet myös asfalttikisojen valloituksen.

Vuonna 1991 Riston omistama rengasliike ajautui konkurssiin laman myötä ja Risto päätti vaihtaa alaa. Elettiin vuotta 1992 kun Hannu ja Risto perustivat kilpa-autoiluun erikoistuneen yrityksen, Lehtonen Motorsport Oy LTD'n, joka sittemmin on tullut autourheilupiireissä tutuksi lyhenteellä LMS. Vasta perustettu yritys työllisti tuolloin viisi henkilöä.

90-luvun alussa toiminta keskittyi Audin ralli- ja rata-autojen rakentamiseen. Audi S2 gr.N -autoja rakennettiin asiakkaille ympäri maailmaa. Kotimaassa LMS'n Audilla menestystä niitti mm. jo edesmennyt Esa Saarenpää.

Yhteistyö Nokian Renkaiden kanssa oli alkanut jo Riston yrityksen aikana ja tämä yhteistyö jatkuu menestyksekkäänä yhä edelleen. LMS toimii apuna Nokian Renkaiden tuotekehitys-, lanseeraus- ja asiakastilaisuuksissa, hoitaen autokaluston huollot, korjauksen ja ylläpidot Ivalon testialueella. Eräs yhteistyön tuloksista on jäälläajon maailmanennätys, Fastest on Ice, joka tehtiin vuonna 2011 ja uudelleen 2013.

90-luvun puolivälissä Volkswagen'in kilpailutoiminta oli aktiivista. Rallia ja rataa ajettiin lähinnä Volkswagen Golf III -malleilla. Autoja rakennettiin paljon sekä rata-autoiksi (DTC) kuin ralliautoiksikin (Kit Car). Muutamia autoja rakennettiin myös rallin N-ryhmään. Samoihin aikoihin yrityksen toimintaan tuli aktiivisemmin mukaan myös erikoisempien Audi -henkilöautomallien huolto- ja viritystoiminta.

Vuonna 1997 yrityksen pieneksi käyneet toimitilat saivat kauan odotetun 500 m² laajennuksen. Uusi laajennusosa käsitti korikorjaamon, maalaamon sekä uudet tilat kilpa-autojen huoltotoimintaan.

Vuosituhannen vaihtuessa kilpa-autoiluun liittyvä toiminta oli aktiivisimmillaan. Kotimaassa ajettiin niin rallin kuin rata-autoilunkin SM-sarjaa Volkswagen Golf IV -autoilla, jotka oli rakennettu Kit Car (ralli) tai DTC -autoiksi (rata). Parhaimmillaan LMS'n autoja kiersi samaan aikaan ralleissa kaksi ja radalla kolme. Lisäksi radalla kilpailtiin kahdella Audi A4 quattro Super Touring Wagen'illa. Kansainvälisellä tasolla LMS kilpaili Saksan rallin mestaruussarjassa kuljettajana Dieter Depping ja Saksan rata-autosarjassa (DTC) kuljettajana Olli Haapalainen.

Vaikka kilpailutoiminta olikin todella laajaa, LMS pyrki silti kehittämään kovasti huoltopalveluitaan myös siviiliautoasiakkaille.

Vuosina 2002 ja 2003 yhteistyö Volkswagen Racing'in kanssa oli lähimmillään. LMS valittiin viralliseksi Volkswagen Racing'in huoltokumppaniksi, huolehtimaan Volkswagen Racing'in kilpa-ajosta junioreiden MM-sarjassa. Vuonna 2003 sarjaa ajettiin kahden Volkswagen Polo Super 1600 -auton voimin. Kuljettajina autoissa olivat Kosti Katajamäki ja ruotsalainen Oscar Svedlund. Yhteistyö päättyi kauden 2003 loppuun, jolloin Volkswagen Racing päätti vetäytyä MM-sarjasta ja keskittyä aavikkokilpailuihin.

Vuoden 2003 jälkeen LMS on aktiivisesti kehittänyt Volkswagen ja Skoda -henkilöautojen huolto- ja korjaustoimintaa LMS Service -nimen alla.

Syksyllä 2005 avattiin toinen toimipiste Turun keskustaan, Helsinginkadulle ja vuoden 2006 alussa yritys sertifioititiin sekä valtuutetuksi Volkswagen että Skoda-huoltopisteeksi. Tuolloin yrityksessä työskenteli 16 henkilöä, joista noin kymmenen mekaanikkoja.

Vuonna 2007 toimintaa laajennettiin avaamalla kolmas toimipiste Tamperelle. Tampereen pisteen liiketoiminta kuitenkin myytiin parin vuoden kuluttua ja liiketoiminta keskittyi Varsinais-Suomen alueelle.

Huoltotoiminnan ohessa LMS Racing on kuitenkin jatkanut menestyksekästä työtänsä kilpailutoiminnan parissa. Toiminta on entistä enemmän keskittynyt rata-autoiluun rallin jäädessä enemmän taka-alalle. Radalla LMS on osallistunut aktiivisesti SM-sarjaan ja myös kansainvälisiin kilpailuihin.

Tällä hetkellä Lehtonen Motorsport kehittää huoltotoimintaansa jatkuvasti, säilyttäen kilpa-autoilun yhtenä osana yrityksen liiketoimintaa.

Kuvia vuosien varrelta

Klikkaa kuvia nähdäksesi ne suurempana